11/11/2011

Sirap! Sirap! Här var det sirap!

Malmö
Jag har bestämt mig för att de flesta julklappar jag ger bort i år ska vara ätbara och redan idag satte jag igång med förberedelserna! (Nu får jag hoppas att ingen i min familj läser det här!)

Idag började jag med sirapen. Jag provade Ernst Kirchsteigers Granskottssirap fast bytte ut granskotten, i brist på dem, mot äpplen och kanel och en lite mer "vågad" med Russian Earl Grey-te!

Jag tänkte följa sirapens utveckling här på bloggen, gör ni det med om ni vill!

Nu vet jag ju inte hur det här kommer smaka (jag gjorde en kanelsirap förra månaden men hade för mycket citron), men jag lägger upp receptet ändå, om det är någon som också vill experimentera hemma! Vi kanske kan jämföra resultat sen!

Äppel/Kanelsirap

1 svenskt äpple (typ Ingrid Marie)

2 krm kanel

4 dl strösocker

1 citron (tvättad)

Tvätta citronen och skär den i tunna skivor.
Lägg några äppelskivor (~4 st) i en ren glasburk, strö lite kanel på, lägg några citronskivor på och strö över en dl socker. Upprepa!
Ställ i ett soligt fönster och låt solstrålarna smälta allt till sirap!

Russian Earl Greysirap

2 tepåsar Russian Earl Grey (Lipton)

 2 tsk strösocker
2 dl strösocker

½ citron (tvättad)

Töm tepåsarnas innehåll i en mortel tillsammans med 2 msk socker och mortla för Kung och fosterland!
Skär den tvättade citronen i tunna skivor.
Varva te-socker, citron och socker, te-socker, citron och socker osv...
Ställ i ett soligt fönster och ha tålamod!


Dag 1


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar