1/28/2012

Saffran- och Whiskeykladdkaka!

Malmö
Idag började jag på mitt kladdkakstema! Hela två stycken nya sorter blev det denna underbara kväll! Först in i ugnen blev:

Nr. 2 Saffran- och Whiskeykladdkaka!

100 gram smör

2,5 dl socker

2 ägg

1 tsk vaniljsocker

6 msk Valrhona kakao

2 dl mjöl

1 nypa salt

1 kuvert saffran (0,5 gram)

2,5 tsk whiskey

Ugn: 225 grader
Låt saffranet ligga i whiskeyn medan du vispar ihop resten av ingredienserna och häll i detta i smeten innan du tillsätter mjölet.
Vispa smör och socker vitt, tillsätt sedan de övriga ingredienserna (mjölet sist!)
Grädda i ugnen ca 10-15 minuter!
Låt svalna!


Testpanelen tycker till:
"Wow! Saffran! Verkligen en favorit!"
"Chokladsmaken försvinner, men kladdkakekonsistensen är kvar!"
"God whiskey-smak!"
"Supermaffig!"
"Kul variation på en gammal klassiker!"

Men vissa tyckte även att det var lite fel årstid med motiveringen: "Den smakar jul."
Snittbetyget för Saffran/Whiskeykladdkakan blev 4/5
Helt klart godkänd! (Jättegod! Prova hemma!)



2 kommentarer:

  1. Vad sägs om en *glutenfri* whiskey och saffrans kladdkaka? Den bästa av två världar...........jag får väl offra mig och anmäler mig till testpanelen, bums!!!

    SvaraRadera
  2. Hur går det med testpanelen nuförtiden? Jag har anmält på nätet men inte fått respons på över 10 månader. Kanske behövs en upprykning bland din kundsservicepersonal?

    Hur som helst, nu i dessa (nåja nyligen passerad) Lucia-tider kan man föreslå en version på den underbara "tvåan" Saffrans- och Whiskey.
    a) strunt i whiskey, det kan man ta vid sidan om om man vill, aj.
    b) stoppa in några russin på måffå i kladdet innan den sätts i ugnnen
    c) efter gräddning ta ut och låt svalna bra länge
    d) sätt 7 eller flera ljus i runt ring i utkant av kakan
    e) bära i Luciatåget (med ljusen tända)

    SvaraRadera