3/06/2012

Lingonkladdkaka!

Malmö
Idag hade vi storstädning och ommöblering här i lägenheten! Jag är en sån som lämnar kläder lite här och där och papper ännu mer här och där och tekoppar överallt, men jag ser det inte riktigt som stök. Jag trivs i det, menar jag, när jag är i det.
Men varje gång, VARJE gång det är snyggt och städat och rent så mår jag så bra. Det är som att något faller på plats och jag vet att det är så jag vill ha det: rent och prydligt och fint och utan klädhögar och tekoppar vart man än ser. Men så börjar man med tekopparna, och sen kläderna och så lite papper/tidningar/brev på toppen och så är man tillbaka på ruta ett, tills man städar igen och mår så braaa....!

Jeppe och jag bakade en kladdekaka idag:

Nr. 5 Lingonkladdkaka

100 gram smör
2,5 dl socker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
6 msk Valrhona kakao
2 dl mjöl
1 nypa salt

Hemmagjord "lingonsylt"
(Koka 100 gram lingon med 2 dl vatten och 1 dl socker och lite kanel)


Ugn: 225 grader
Vispa smör och socker vitt, tillsätt sedan de övriga ingredienserna, mjölet sist!
Gör små gropar i smeten och klicka i "lingonsylten".
Grädda i ugnen ca 10-15 minuter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar