5/09/2012

Kärleksmums Deluxe!

Malmö
Tack vare min gamla gymnasiekompis Kim och hans flickvän Ellen fick jag och Jeppe se den sista föreställningen av Ingvar - En Musikalisk Möbelsaga!
Hur bra som helst var den och den lockade till så många skratt!
Är verkligen ledsen att jag inte sett den tidigare och att den inte går längre, för jag hade rekommenderat den varmt till er alla! Om de bestämmer sig för att spela upp den någon gång igen - se den! Se den! SE DEN!

Jag "slängde ihop" en form Kärleksmums innan vi stack till Hipp!
Inga torra, trista, tunna kvadrater här inte!

Höga, fluffiga och fantastiskt goda!
Gör en dubbel sats glasyr så blir alla i sällskapet extra glada...!

Receptet är från någonstans (vet inte var) och nerklottrat i mitt svarta block jag alltid har i väskan - mycket förenklat, så om det blir otydligt, tveka inte att fråga!
Obs! Gör halva satsen om det inte är så att ni blir många!!

Kärleksmums!

4 ägg (2 ägg)
6 dl socker (3 dl)
300 gram smör (150 g)
3 dl mjölk (1½ dl)

Ägg+socker poröst.
Smält smör. Blanda med mjölk.
Vispa försiktigt ner.

9 dl mjöl (4½ dl)
5 tsk bakpulver (2½ tsk)
6 tsk vaniljsocker (3 tsk)
3 msk kakao (1½ msk)

Rör ihop.
Blanda ner i äggsmet.
Rör försiktigt!
Långpanna 225-250 grader.
10-15 min längst ner

Glasyr:
300 gram florsocker
4 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
4 msk smält smör
5 msk kallt kaffe

Koka kaffe
Smält smör
Blanda ihop smör med torrt + kallt kaffe.




Hjälp oss äta upp...!!

2 kommentarer:

  1. Åh, fy så gott!

    Haha vilken tur. Har tyvärr inte balkong så vi grillar ute på ställen där det nog faktiskt är förbjudet. Busigt men vad ska man göra om man bor mitt i stan?

    SvaraRadera
  2. Hejsan,

    Jag har precis startat My Sweet Party och jag skulle mer än gärna vilja att du bidrar. Kika in på min blogg för mer information. Temat för maj månad är choklad.

    http://www.meandmysweets.blogspot.co.uk/2012/05/my-sweet-party-chocolate-cake-love.html

    XXX Johanna

    SvaraRadera