10/15/2012

Vinbärsaft

Malmö
Sedan jag kom hem idag har jag druckit en väldigt stark kopp te som tyvärr inte gjorde sitt jobb, och jag somnade på soffan mitt i en sida om kornstorlekar.
Jag tände vartenda levande ljus i lägenhet för att få upp värmen, satte på en skiva med Carmen McRae och nu är jag här.

Det är höst ute. Inte den hösten man romatiserar innan skolan börjar, utan Den Riktiga Hösten.
Det är kallt och mörkt och en seg trötthet ligger över en från att man vaknar tills dess att man somnar på natten.

Vad behöver man? C-vitamin, D-vitamin? Vad är receptet för att klara en kall och mulen dag?
En boost av båda, och så klart många mysiga fikor på nya fik med nya smaker och nya vänner.

Jag ska nog ta mig lite av Jeppes och min vinbärsaft vi kokade i helgen:

Vinbärsaft
Vinbär
3-5 dl vatten/kg bär
3-5 hg socker/liter saft

Koka upp vattnet, släng i bären och koka under lock i 10 minuter.
Mosa sönder bären mot kastrullens kant lite då och då.
Häll upp bärjoxet i en silduk eller gör som Jeppe och jag gjorde: Sila i tesilar (i brist på saftduk)
Häll tillbaka saften (spar bärmoset och gör sylt!!) i kastrullen och koka upp. Rör ner sockret och koka upp saften igen, skumma för att det inte ska mögla i saften och häll upp på glasflaskor och återförslut eller i en burk, som vi gjorde i brist på flaskor, och frys in till kommande förkylningar!
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar